از دوردست‌های تبعید

تبلیغاتــــ advertising

آخرین مطالب سایت از دوردست‌های تبعید


سپاهان درب
علم کوه معروف به آلپ ایران
نشانی پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور
گرانترین چک تاریخ فوتبال برای انتقال نیمار

در استانها جمعیت به گونه‌ای پراکنده شده است که سهم جمعیت روستاها به نسبت جمعیت مرکز استان و شهرهای بزرگ درصد کمی است. از آن طرف نوع نیازها و طرز تفکر و شیوه زندگی شهرنشینان تفاوت بسیار قابل توجهی با جمعیت روستایی دارد. با توجه به این نسبت پراکندگی جمعیت و تفاوت در شیوه زندگی، «طرح استانی شدن انتخابات» در معنای اصلی، یعنی تحمیل نیازها و خواست‌های جامعه شهری به جمعیت روستایی. بدین ترتیب سهم مجلس از نمایندگانی که با فرهنگ روستایی (در مقابل فرهنگ شهری) خو گرفته و مناسب‌ترین گزینه برای انتخاب قشر روستایی به عنوان نماینده خود هستند به احتمال قوی نزدیک به صفر خواهد بود.
در جامعه‌ای که "توسعه" دغدغه اصلی و هدف عمده‌ی آن باشد این نحوه انتخابات بسیار مطلوب است از این نظر که با توجه به بیرون آمدن نمایندگانی از دل جامعه‌ی خو گرفته به توسعه غربی، قطعاً جهت‌گیری مجلس و کشور بیش از پیش به سمت توسعه شهرها و "شهر" شدن روستاها خواهد رفت. فلاکتی که انسان شهرنشین بواسطه صنعت و درگیر شدن در تسلسل ابزارگرایی دچار گشته تدریجاً به عنوان نسخه پیشرفت در حال پیچیده شدن برای روستا و جامعه روستایی است. در این نوع نگرش روستاها و شهرهای کوچک به میزان فاصله از توسعه‌ی مطلوب شهری، عقب‌مانده نامیده می‌شوند فلذا برای رهایی آنها از این منجلاب، جمهوری اسلامی با نسخه نجاتبخشِ "توسعه" به یاری‌شان خواهد شتافت و روستاها را در آینده‌ای نزدیک به شهرهایی با امکاناتی کمتر تبدیل خواهد کرد (کما اینکه این اتفاق برای بسیاری از روستاهایمان از ابتدای انقلاب تدریجاً واقع شده است). انسان روستایی با سبک زندگی سنتی هیچ سنخیتی با شهریِ مدرن و نیمه مدرن ندارد، با این وجود او عملاً در ساختارهای قانون‌گذاری سهمی برای نوع نگرش خود نمی‌بیند. این طرح خواسته یا ناخواسته در ادامه همان روندی است که از بعد از انقلاب قصد دارد به نام توجه به محرومین و به نام توسعه، روستاها را با ورود اقتضائات زندگی مدرن همچون برق و صنایع مختلف و آسفالت و... به شهرهای رفاه‌زده کنونی نزدیک کند تا آنها را به زعم خود از عقب‌ماندگی و فلاکت برهاند!


امروز اگر گذرتان به روستاها افتاد شاید دیگر اثرات کوچکی از سبک زندگی باشکوه سنتی که پیوند وثیقی با طبیعت داشت بیابید. "روستاییِ شهری" شاید نام خوبی برای اغلب روستاییان امروز ما باشد. زندگی شهری اهلش را می‌خواهد و روستاییان ما امروز به لطف انقلاب تا مراتب بالایی این اهلیت را دریافته‌اند.

خرید بک لینک

بخش نظرات براي پاسخ به سوالات و يا اظهار نظرات و حمايت هاي شما در مورد مطلب جاري است.
پس به همين دليل ازتون ممنون ميشيم که سوالات غيرمرتبط با اين مطلب را در انجمن هاي سايت مطرح کنيد . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نيز نظري براي اين مطلب ارسال نماييد:
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کلمات کلیدی
i> http://pnuna.avaxblog.com/
  • http://wp-theme.avaxblog.com/
  • http://niushaschool.avaxblog.com/
  • http://miiniikatahamii.avaxblog.com/
  • http://sheydaw-amirhoseiwn.avaxblog.com/
  • http://akhbar-irani.avaxblog.com/
  • http://tanzimekhanevadeh.avaxblog.com/